Skladové hospodárstvo

Skladové hospodárstvo

Skladové hospodárstvo zabezpečuje evidenciu firmy z hľadiska evidencie stavu zásob a ich ohodnotenia a znákladovania.

Hlavné vlastnosti

  • príjem a výdaj tovaru, tlač príjemiek, výdajok, prevodiek
  • sledovanie neobmedzeného počtu skladov
  • sledovanie (i účtovné) konsignačných skladov
  • sledovanie zákazkových skladov (neukončené zákazky)
  • rozdelenie tovaru do skupín
  • výdaje zabezpečuje systémom FIFO, teda je možné používať jednu skladovú kartu pre rôzne nákupné ceny toho istého tovaru
  • sledovanie okamžitého stavu zásob v skladoch
  • tlač inventúrnych zostáv podľa rôznych kritérií v nákupných i predajných cenách
  • prehľad a tlač obratov jednotlivých položiek alebo finančných obratov podľa rôznych kritérií za zvolené obdobie
  • prehľad výdajov na strediská, zákazky

Podpora priameho predaja zo skladu

Z hľadiska predaja tovaru priamo zo skladu a vystavenia príslušných dokladov (dodací list, faktúra, pokladničný doklad) je možné:

  • na kartách zadať 3 predajné ceny
  • možnosť definovať špeciálne ceny pre jednotlivých odberateľov alebo skupiny odberateľov, prípadne na obmedzené časové obdobie
  • definovať zľavy paušálne alebo podľa odberateľov, sumárne za doklad alebo pre každú položku alebo skupinu položiek samostatne
  • tlač cenníka v 3 cenových úrovniach podľa viacerých kritérií triedenia (inv. číslo, skupina, názov)
  • možnosť zadávania prirážok k jednotlivým cenovým úrovniam s následným automatickým výpočtom nových predajných cien na základe nákupných cien
  • percentuálne precenenie vybranej množiny skladových kariet
  • štatistické vyhodnotenia nákupu a predaja podľa odberateľov (dodávateľov)
  • vyhodnotenie predaja tovaru podľa skupín za vybrané obdobie a sklad (napr. pre odvod poplatkov z predaja alkoholu a tabakových výrobkov)
  • špeciálne hlásenia - napr. Intrastat, hlásenie o obrate liehu v spotrebiteľskom balení liehu

Rozširujúce moduly

Skladové hospodárstvo funguje ako samostatný blok, s účtovníctvom je však pevne viazané číselníkmi (dodávatelia, odberatelia, strediská, zákazky) a v prípade priamej fakturácie i vystavenými faktúrami. Ostatné väzby na účtovníctvo fungujú dávkovým spôsobom (tržby z pokladníc, spotreba tovaru). Z hľadiska vystavenia účtovných dokladov zo skladu sú potrebné rozširujúce moduly:

  • automatická fakturácia - vystavenie faktúr priamo zo skladového hospodárstva z ich automatickým zaúčtovaním tržieb a zápisom do knihy DPH, odúčtovaním nákladovej položky. Je potrebná pre všetky veľkosklady i predajne vystavujúce faktúry
  • dávková fakturácia - umožňuje automatické vystavenie faktúr za viac dodacích listov (napríklad dekádne), alebo zbernú faktúru jednému fakturačnému miestu za viac prevádzok
  • výpočet výdajov z inventúry - zadávajú sa koncové stavy na sklade, program vypočíta výdaj jednotlivých položiek. Vhodné pre reštauračné zariadenia, kde nie sú registračné pokladne prepojené so skladovým hospodárstvom
  • výdaj podľa kľúča - výdaj tovaru nielen na základe systému FIFO, ale i inej podmienky (napríklad výrobné číslo, šarža, obal,...) zo sledovaním aktuálnej inventúry i obratov podľa jednotlivých kľúčov
  • prepojenie s registračnými pokladnicami - podporuje prepojenie ku všetkým typom registračných pokladníc firmy ELCOM rady EURO (EURO2000Alpha T(TE), EURO 500TX Handy, EURO 2500TX, EURO 2100, EURO 200)
  • POS registračná pokladňa - umožňuje priamy hotovostný predaj z počítača s okamžitým odpočtom položiek zo skladu a registrácoiu tržieb vo fiškálnej pamäti. Podporované fiškálne moduly sú RETAX FM535 (ISA), RETAX FM520 (PCI), EasyPOS 96, pokladne EURO v ON-LINE režime. Prepojená so všetkých režimov (sklad, servis).

Registračná POS pokladnica

Modul spúšťaný samostatne alebo zo skladového hospodárstva umožňujúci predaj tovaru zo skladu s vystavením pokladničných dokladov v súlade so zákonom o registračných pokladniach (POS terminál). K počítaču musí byť pripojený fiškálny modul (podporované typy pozri vyššie). K dispozícii sú všetky funkcie klasickej elektronickej registračnej pokladne i funkcie iné, ktoré klasické pokladne nemôžu zabezpečiť:

  • reštauračná pokladňa - otvorené stoly (neobmedzene, i na viac dní)
  • objednávka do kuchyne
  • platba na úver (prepojenie na fakturáciu i recepciu v hotelovom systéme)
  • väzba na receptúry a kalkulácie jedál
  • priamy odpočet zo skladu (ON-Line režim na sólo počítači alebo v sieti) s kontrolou stavov alebo dávkový prostredníctvom komunikačných programov cez diskety či počítačovú sieť
  • okamžitý stav hotovosti i dennej tržby, spätný prehľad denných i mesačných tržieb
  • možnosť tlače dodacích listov na pokladni cez vlastnú tlačiareň i vzdialenú tlačiareň v sieti
  • predaj i snímačom čiarového kódu
  • podpora tlače na A4 i útržkové pokladničné tlačiarne
  • podpora FM EasyPos i v režime terminálového klienta

Objednávkový systém

Slúži ako doplnok skladového hospodárstva ku kompletnému sledovaniu pohybu tovaru ešte pred jeho prijatím do skladu. Obsahuje tieto funkcie:

  • evidencia došlých objednávok od odberateľov s tlačou predfaktúr, so sledovaním ich plnenia a rezerváciou tovaru na jednotlivých kartách
  • evidencia a tlač objednávok dodávateľom so sledovaním ich plnenia , tvorba elektronických objednávok vo formáte definovanom u dodávateľa
  • automatické vystavenie objednávok dodávateľom na základe nastaveného optimálneho množstva, rezervácie a aktuálneho stavu na skladovej karte
  • automatický prevod objednávok do príjemiek alebo výdajok (odpadá nahadzovanie položiek, sú natypované už v objednávke)
  • prehľady rezervovaného tovaru, splnených a nesplnených objednávok
  • prehľady objednávok podľa zákaziek
  • možnosť kumulácie prijatých objednávok do rozvozov
  • evidencia stálych (dlhodobých) objednávok s automatickým prevodom do dennej objednávky a automatickou tlačou dodacích listov i prenosom do výdaja zo skladu. Typické použitie tohto režimu je pekárenská výroba. Možnosť členenia a sumarizácie podľa stredísk, rozvozov a pod. Výpočet potreby surovín na vybrané obdobie na základe zadaných receptúr výrobkov.

Kalkulácie

Doplnkom objednávkového systému je tvorba kalkulácií (receptúr), ktoré umožňujú :

  • tvorbu a tlač kalkulačných listov v kalkulačnej alebo nákupnej cene
  • výpočet potreby surovín a ich výdaj zo skladu na základe objednávky alebo príjmu výrobkov do skladu
  • výpočet potreby surovín na základe dopočítania vydaných výrobkov na 0 (typicky vydané jedlá v reštaurácii)
  • výpočet potreby surovín a ich výdaj zo skladu na základe výdaja (predaja) výrobkov (výdajkou, registračnou pokladňou, POS terminálom)

PDA aplikácie

Podporou pri práci so skladovým hospodárstvom sú aj doplnkové aplikácie pre PDA v prostredí Windows Mobile, ktoré umožňujú zefektívnenie zberu údajov priamo v skladoch, alebo vytváranie údajov mimo dostupnosti počítačovej siete (napr. tvorba objednávok obchodným zástupcom), atď. Dostupné funkcie :

  • príjem objednávok s následným odoslaním do skladového hospodárstva napr. prostredníctvom GSM siete (PDA mobilné telefóny)
  • tvorbu dokladov (príjemiek, výdajok, prevodiek)
  • zadávanie fyzickej inventúry (ideálne je PDA so zabudovaným snímačom čiarového kódu)