1. Ako vytvoriť mesačný výkaz poistného a príspevkov  pre Sociálnu poisovňu ?

Po zadaní mesačných zložiek miezd v "Tvorbe miezd" a spustení vyúčtovania, môžete pristúpiť k vytvoreniu mesačného výkazu poistného a príspevkov pre Sociálnu poisťovňu.

Papierová forma výkazu - tlač do originálu tlačiva SP.

Otvorte mesačné zostavy a vyberte si  "SP - výkazy poistného a zoznamy poistencov "

þ  Opravný výkaz poistného do SP - túto voľbu použite pri vytvorení opravného výkazu pre papierovú formu i elektronickú formu.

þ  Netlačiť krížiky v hlavičke výkazu - pomocná voľba, keď ani napriek posunu zostavy nesedia vytlačené krížiky v originálnom  tlačive.

    Cez ikonu "Tlač" vytlačíte prvú stranu výkazu a potom prílohu výkazu. Pre zrozumiteľnejšie uloženie vytlačeného výkazu si vytlačte aj "Zoznam - Sociálna poisťovňa", kde je i meno zamestnanca. Zostava je dobrou pomôckou aj pri hľadaní chybných údajov. Zamestnanci sú zoradení tak ako v prílohe výkazu.

    Vytlačená zostava nesedí presne na originálne tlačivo.

Použite posun zostavy. Kliknite na ikonu         .

 Zostavu môžete celú ľubovoľne posúvať. Vami upravená zostava sa uloží do adresára  ELALL / MYREPORTS.

UPOZORNENIE:

    Takto upravená zostava sa bude používať aj po aktualizácii programu !! To znamená, že keď bude zmena tlačiva a aktualizácia obsahuje nové tlačivo vo vašom programe sa bude stále používať staré tlačivo. Musíte upravenú zostavu z adresára MYREPORTS odstrániť a až potom sa v programe otvorí nová zostava.

Elektronická forma mesačného výkazu poistného a príspevkov

Otvorte mesačné zostavy a vyberte si  "SP - výkazy poistného a zoznamy poistencov "

Kliknite na Mesačný výkaz poistného pre SP. Nezálež,í či to bude prvá strana alebo príloha. Kliknite na tlačidlo  vľavo dole "Export pre SP - výkaz".  Nepoužívajte tlačidlo " Export ", ktoré je vpravo !!

    Po otvorení "Export pre SP - výkaz " môžete zadať Dátum odoslania výkazu a zvoliť adresár, do ktorého sa uloží vytvorený súbor (výber je možný po poklikaní na tri bodky "..."). Adresár si môžete sami vytvoriť, alebo použiť adresár vytvorený programom. V zelenom poli je názov vytváraného súboru. Doporučujeme pri začatí práce si vždy poznačiť kam súbor odosielate a ako sa volá, urýchli Vám to ďalšiu prácu s ním. Kliknutím na tlačidlo "Export" sa spustí vytvorenie súboru.

2. Ako vytvoriť Registračný list fyzickej osoby (RLFO) ?

V programe Elall - mzdy a personalistika je možné vytvárať RLFO  len  v elektronickej forme pre každý typ

A. Typy registračných listov

  • Prihláška                       - vytvára sa pri začiatku pracovného vzťahu so  zamestnancom.
  • Odhláška                       - vytvára sa pri ukončení pracovného vzťahu  so zamestnancom.                
  • Prerušenie                    - vytvára sa pri oznamovaní prerušení podľa § 26 Zákona 461/2003 Z.z.
  • Zmena                            - vytvára sa  pri oznamovaní zmeny osobných údajoch zamestnanca a pri oznámení začiatku/konca materskej dovolenky.
  • Zrušenie prihlásenia   - vytvára sa pri zrušení prihlásenia zamestnanca z dôvodu neuskutočnenia uzatvorenia pracovného vzťahu.

B. Druhy registračných listov

  • Jednoduchý RLFO     používame pri vytváraní jedného typu RLFO pre jedného zamestnanca. Napr. prihláška jedného zamestnanca.
  • Hromadný RLFO      používame pri vytvorení jedného alebo viacerých typov RLFO pre jedného alebo viacerých zamestnancov. Napr. naraz prihlásime piatich zamestnancov pomocou jedného hromadného RLFO. Napr. jedného zamestnanca prihlásime, odhlásime a oznámime začiatok i koniec prerušenia z dôvodu absencie, pomocou jedného hromadného RLFO.

Postup pri vytváraní Prihlášky, Zrušenie prihlásenia a Odhlášky

1.   Pre vytvorenie "Prihlášky"  je dôležité vyplniť "Osobné údaje" a  "Dátum vzniku PV" zamestnanca. Zamestnanca môžete zadať a nezaškrtnúť mu "Kmeňový stav" (Podobne ako pri vytvorení prihlášky do ZP).

Napr. spracovávate výplaty za mesiac august. Aktuálny dátum je však 20. september. V čase od 01.09. do 20.09. môžete robiť prihlášky zamestnancov bez toho aby zasahovali do práve spracovávaných výplat tým, že nezaškrtnete kmeňový stav zamestnancovi, ktorého prihlasujete. Po uzávierke 08 mesiaca  novoprijatým zamestnancom zaškrtnete kmeňový stav.

2.   Pre vytvorenie "Zrušenie prihlásenia" na už vytvorenej karte zamestnanca, ktorý do zamestnania nenastúpil a nestal sa našim zamestnancom, vyplníte "Dátum ukončenie PV" ktorý bude totožný  s "Dátumom vzniku PV". Kartu takéhoto zamestnanca Vám program dovolí zmazať no kvôli vlastnej evidencií doporučujeme zvážiť ich ponechanie.

3.   Pre vytvorenie "Odhlášky" vyplňte "Dátum ukončenia PV". 

4.   Prejdite na mesačné zostavy. 

Vyberte si voľbu "SP - výkazy poistného a zoznamy poistencov ", zvoľte "Registračný list FO - export do SP" a kliknite na  tlačidlo "Export pre SP - RLFO".

þ   "Výber obdobia"   V rozsahu týchto dvoch dátumov program prehľadáva databázu podľa Vami zvolených kritérií (zaškrtnuté nižšie) a spracováva elektronicky export RLFO. Program automaticky nastaví obdobie celého mesiaca, ktorý je v mzdách práve spracovávaný. Pri prihlasovaní v reálnom čase zaškrtnite výber obdobia a prepíšte dátum "od" a "do". Môžete nastaviť interval len v rámci jedného mesiaca. Nedá sa nastaviť od 15.8.2007 do 15.09.2007 správne je od 15.08.2007 do 31.08.2007. I keď zapíšete dátum s presahom do nasledujúcich mesiacov program sám upraví dátum len do konca mesiaca podľa dátumu "od". Avšak môžete nastaviť obdobie budúceho mesiaca.

þ    "Všetci zamestnanci"   Program prehľadáva všetkých zamestnancov a tých, ktorí spĺňajú zvolené kritéria zahrnie do exportu RLFO.

þ    "Vybraní zamestnanci"  Program prehľadáva len zvolených zamestnancov. Zoznam, z ktorého je výber zamestnancov, je ten istý ako zoznam s nastavením v "Prehľade zamestnancov". Ak je zamestnanec v mimokmeňovom stave (nemá zaškrtnutý kmeňový stav) nastavte i v "Prehľade zamestnancov" mimokmeňový stav, až potom môžete zamestnanca vybrať do exportu RLFO.

þ    "Generovať údaje o bankovom účte zamestnanca" Údaj je nepovinný. Ak nechcete uvádzať účet zamestnanca, zrušte zaškrtnutie.

þ     Vyberte si typ a druh registračného listu.

--      "Dátum vystavenie"   Program vkladá aktuálny dátum. Môžete ho prepísať.

--      "Zostavil"    Program vkladá meno vyplnené v "Číselniky--Možnosti--Všeobecné voľby", môžete ho prepísať.

--      "Zvoľte adresár, do ktorého chcete vytvoriť súbory" Program zvolí ním vytvorený adresár, kliknutím na tlačidlo "..." môžete zvoliť svoj vlastný adresár. Doporučujeme si ho zapísať kvôli rýchlemu vyhľadaniu po pripojení sa na podateľňu SP. Doporučujeme použiť predvolený adresár, kvôli orientácii, všetky exporty pre sociálnu poisťovňu sú ukladané do jedného podadresára s rozdelením na obdobie a typy exportných súborov (RLFO, Výkazy).

--     "Meno vytváraného súboru" sa generuje automaticky, je kombináciou viacerých položiek a záleží aj od zvoleného druhu RLFO, pri zvolaní kritérii je zobrazené.

5.    Kliknite na tlačidlo "Export". Program vytvorí  súbor (XML) podľa zvolených kritérií.

Postup pri vytváraní oznámenia o prerušení

V tabuľke osobných údajoch zamestnanca pod evidenčným stavom je tlačidlo "Prerušenie(vyradenia) - SP"

    Povinnosťou zamestnávateľa je oznámiť pobočke SP prerušenie nemocenského poistenia, dôchodkového poistenia a poistenia v nezamestnanosti zamestnanca do ôsmich dní od tohto prerušenia (napr. absencia, neplatené voľno). Oznámiť pobočke SP začiatok a skončenie čerpania materskej dovolenky alebo rodičovskej dovolenky zamestnancom do ôsmich dní od začiatku čerpania a do ôsmich dní od skončenia čerpania materskej dovolenky alebo rodičovskej dovolenky.

Z tohto dôvodu v niektorých prípadoch oznamujete udalosť v reálnom čase i keď v mzdovom programe spracujete túto informáciu až v nasledujúcom  mesiaci.

    Preto tieto druhy prerušení (čiže typ ZM, ktorý je generovaný v mesačných údajoch) môžete zadať do časti "Zamestnanec -  Osobné údaje – Prerušenia (vyradenia) -SP". Zároveň tu zadávame aj materskú dovolenku, čiže vyradenia z evidenčneho počtu. Chronologické zoradenie zabezpečí prehľad o dobách prerušenia/vyradenia každého zamestnanca počas pracovného pomeru. Po zadaní ZM, dátumu vzniku a dátumu zániku, uložení údajov prejdete do časti tvorby exportu RLFO a postupujete podľa bodu 4.

UPOZORNENIE:

Ak v tvorbe miezd kliknete na tlačilo "generovanie" a v tabuľke prerušení je zadaná pre aktuálny mesiac spracovania napr. absencia, program ju sám vloží bez toho, aby ste ju zadali.

Postup pri vytváraní oznámenia o zmene

V tabuľke osobných údajov zamestnanca pod evidenčným stavom je tlačidlo "SP - RLFO - zmena údajov"

    Vypĺňame len tie údaje, ktoré sa zmenili. Údaje v prvom riadku sú povinné. Po vyplnení môžeme vytvoriť exportné súbory do SP priamo v tejto tabuľke. Tabuľka ostane vyplnená aj po ukončení práce z dôvodu kontroly. Ak chcete údaje zrušiť, kvôli novým zmenám, zvoľte "Vynulovať".

UPOZORNENIE:

"RLFO Zmena" sa  vygenerujú údaje aj  o dátume nástupu a ukončenia MD, ak je vo zvolenom období.  Údaje o vzniku a ukončení MD sa generujú  v RLFO Zmena vo voľbe "Mesačné zostavy - SP - výkazy poistného........ - Registračný list FO - export do SP" - tlačidlo "Export pre SP - RLFO".